Tuesday, September 10, 2013

Oh Yeah : Sony Xperia Z1 - Handphone Dengan Kamera Kalis Air Yang Mempunyai Lens Mudah Alih

Shit..want to buy one lah!

Sony QX100
Sony Cyber-shot QX100

Sebelum ni ade keluar handphone berkamera yang mempunyai lens iaitu Samsung Galaxy S4 Zoom, memang menjadi idaman kalbu, tup-tup keluar plak Sony Xperia Z1. Mula-mula ingatkan hanset biasa keluarga Xperia dengan keistimewaan kalis airnya, tapi aku silap, rupa-rupanya ianya ade hadir sekali dengan lens macam kamera DSLR tu. Samsung Galaxy S4 Zoom ade gak tapi melekat terus, tapi yang Xperia Z1 ni dia boleh buka dan simpan kalau taknak pakai, perghhhh. Lens plak siap ade bateri lagi woi. Dengan 20 megapixel kamera dalamannya pulak, memang terliur aku tengok. Kamera DSLR aku pun 16 megapixel je. Terus kansel Samsung Galaxy S4 Zoom. Nak Xperia Z1 la plak. Harga tak tau lagi sebab belum start dijual lagi. Dijangka kat Malaysia ni keluar hujung bulan nih. Ura-ura mengatakan lens SONY Q ni boleh digunakan dengan mana-mana hanset touchskrin pun, tapi belum dipastikan lagi kesahihannya. Pengajaran, jangan dok nak kejar sangat gadget ni, nanti pokai dek kerana nafsu kehendak dan bukan keperluan, hehehe. Kalau awak tu banyak duit macam beruang, takpe. Oklah, bawah ni aku bagi korang tahu spesifikasi hanset ni dengan gambar-gambarnya sekali. Chekidaut!

Spesifikasi Xperia Z1
Kalis habuk dan air (IP55 and IP58)
•    Operating System: Android 4.3 Jelly Bean
•    Screen: 5 in Full HD (1080 x 1920), Triluminos, X-Reality
•    Processor: 2.2 GHz Qualcomm Snapdragon 800 quad-core
•    Storage: 16 GB, microSD (up to 64 GB)
•    Memory: 2GB
•    Camera (belakang): 20.7 Mp, Exmore RS sensor, Bionz processing engine, 27 mm G lens, 
      F2.0, 8x digital zoom, HDR, burst mode, object tracking, 1080p video
•    Kamera (depan): 2Mp, 1080p
•    penyambungan: Bluetooth 4.0, NFC, MHL support, aGPS, DLNA, 4G LTE
•    Bateri: 3000mAh