Header Ads

Terkini

Oh Yeah : Budak Genius Mencipta Helikopter Dengan 4 Kipas Dan Boleh Melancarkan Roket Ketika Terbang!

Views
Awesome dude!

Apa yang korang lakukan apabila korang mempunyai masa yang cukup dan hobi yang melibatkan kejuruteraan? Kebiasaanya, mestilah bereksperimen dan mewujudkan barangan baru kan? Jadi apa yang perlu dilakukan jika korang seorang peminat model roket dan juga seorang peminat helikopter berkipas empat (Quadcopter)? Seorang pengguna dari forum 'Flite Test' dengan nama 'ukarmy04' memutuskan untuk mencipta sesuatu untuk menghilangkan kebosanan dan datang dengan idea inovatif yang melibatkan penetapan platform pada quad-helikopter yang digunakan untuk melancarkan roket. Sistem ini juga membolehkan untuk pelancaran roket manakala helikopter di udara!

rocket-quadrocopter_0
Quadcopter
In action
Launching

Dia tidak menggunakan mana-mana quad-helikopter yang dijual dipasaran untuk tujuan ini, dan menghasilkan sendiri quad-helikopter dari awal. Dalam usaha untuk mencapai ciri-ciri yang diperlukan, beliau mengubah suai beberapa alat penyesuaian termasuk pek bateri dan pengawal di bawah badan kayu daripada quad-helikopter. Ini membolehkannya untuk menyimpan pusat graviti rendah dan mempertahankan permukaan yang rata di mana platform pelancaran roket boleh dipasang. Satu plat logam telah ditambah untuk melindungi badan kayu dari terkena api semasa pelancaran roket.

Building the copter
Building the copter 2
Building the copter 3

Menurut ukarmy04, semua usaha yang telah dijalankan hanya sebagai 'bukti konsep' dan tidak mempunyai kegunaan praktikal. Ujian ini hanya menggunakan roket yang agak ringan dan untuk menggunakan roket yang lebih berat, haruslah menggunakan quad-helikopter yang lebih besar serta kuat kuasanya. Walaupun ukarmy04 mengatakan bahawa ia tidak mempunyai kegunaan praktikal, kita yakin bahawa tidak lama lagi, mesti ade orang akan cuba merealisasikan projek ini dan menghasilkan produk yang sebenar. 
Lihat video projek ini menakjubkan DIY di bawah:



Sumber : Hackedstuf

Tiada ulasan