Header Ads

Terkini

Oh Yeah : Apple Secara Rasminya Melancarkan Kemaskini Perisian Terbaru iOS 10.01

Views
Hoyeahh!


Kemaskini terbesar Apple untuk iOS kini boleh didapati untuk peranti sedia ada. iOS 10 boleh dimuat turun dari bahagian umum halaman tetapan pada model iPhone yang terpilih, iPod Touch, dan peranti iPad. Ia adalah kemaskini yang paling besar terhadap sistem operasi mudah alih Apple setakat ini, dengan baik pulih digital untuk Siri dan antara muka iMessage baru yang mengintegrasikan pelekat, aplikasi dan permainan.

Jika anda seorang pengguna Mac, Apple membolehkan satu klipbod Universal pada iOS 10, jadi anda boleh menyalin teks atau imej dari iPhone anda dan lekatkan pada Mac anda tanpa memerlukan sebarang aplikasi pihak ketiga. Apple juga memperkenalkan applikasi terbaru dari iOS 10, iaitu satu ciri yang membolehkan anda untuk mengangkat telefon daripada poket anda atau meja untuk melihat skrin kunci dan notifikasi.

Perubahan terbesar Apple, dari segi UI, adalah jelas dalam skrin kunci pada iOS 10. Apple sedang memperkembangkan penggunaannya dengan widget di iOS 10, dan anda akan dapat berinteraksi dengan notifikasi dan widget menggunakan Touch 3D supaya anda tidak perlu melancarkan aplikasi sepenuhnya untuk bertindak balas kepada mesej atau memeriksa maklumat. Notifikasi juga akan jauh lebih berkesan jika anda menggunakan 3D Touch pada mereka, membolehkan anda untuk membalas atau mengambil tindakan pada amaran tanpa perlu membuka aplikasi itu sendiri.


Selain itu, Apple juga merombak hampir semua aplikasi yang terbina di dalamnya. Walaupun anda kini boleh mengeluarkan (secara teknikal menyembunyikan) aplikasi yang kebanyakkan terbina didalam, Apple menaik taraf applikasi Foto, Telefon, Peta, Music, News, Home, dan Mesej. Mesej adalah applikasi yang dinaik taraf terbesar, dengan emoji diperbesarkan, animasi untuk mesej dan integrasi Muzik Apple. Pemaju juga akan dapat mengintegrasikan aplikasi mereka ke dalam iMessage buat kali pertama. Peta Apple direka semula dalam IOS 10, dengan cadangan berdekatan restoran, maklumat lalu lintas dan juga keupayaan untuk mencari di mana anda meletakkan kereta anda.


Apple Muzik juga telah direka semula, berikutan pelancaran awal dengan antara muka yang berantakan dan keliru. Apple telah overhauled app muziknya dengan mereka bentuk dari bawah ke atas dan mengintegrasikan lyrics ke dalam Apple Music. News juga mendapat kemas kini yang besar dengan notifikasi berita terkini dan langganan dalam iOS 10. Apple juga akan memantapkan usaha HomeKit ke dalam aplikasi baru Home yang membolehkan anda mengawal dan berinteraksi dengan peranti yang terpilih untuk rumah pintar.


iOS 10 kini boleh didapati sebagai kemas kini percuma untuk peranti berikut: iPhone 5 dan lebih tinggi, iPod touch keenam-gen, iPad mini 2 dan lebih tinggi, dan iPad generasi ke-4 dan seterusnya iPad Air dan iPad model Pro.


1 ulasan

Unknown berkata...

dah update ios 1o utk iphone 5s semalam. memang best dan smooth dari ios 9.