Header Ads

Terkini

Kisah Aneh Sergei Ponomarenko - Akhirnya, 'Time Traveler' Memang Wujud? ( Bukti Dokumentari )

Views


Pada April 2006, seorang anggota polis dari Kiev menahan seorang lelaki yang mendakwa bahawa beliau sedang berada di tempat yang sama, tarikh yang sama, tetapi pada tahun yang berlainan. Berdasarkan kisah yang diceritakan oleh lelaki misteri ini, dia sepatutnya berada pada tahun 1958! Ya, mesti korang semua akan anggap kisah ni sama macam kisah time traveler yang lain yang mengaku mereka adalah daripada masa depan apa semua. Tidak, kisah lelaki misteri ini memang banyak plot twist.


Adakah teori Einstein bakal dirungkai? Kemungkinan besar. Pavel Krutikov, pakar psikitiari, yang bertugas untuk mengorek kisah lelaki misteri bernama Sergei Ponomarenko ini akan menceritakan apa yang telah berlaku sepanjang beliau menyiasat kes ini. Selepas polis menahan Sergei, dia telah dibawa untuk berjumpa dengan pakar psikitiari ini kerana polis ini menganggapnya kemungkinan besar orang gila atau hilang ingatan.


Semasa polis menjumpai Sergei, beliau kelihatan seperti seorang yang sangat keliru dan memerhatikan kereta yang lalu lalang dan bangunan sekitarnya dengan sangat pelik sekali. Polis tersebut berasa sedikit aneh kerana Sergei ketika itu memakai baju klasik zaman 50-an dan dilehernya disangkut kamera antik yang memang sangat rare tetapi dalam keadaan baru, seperti baru dibeli.


Selepas itu, polis tersebut bertanya kepada Sergei apa yang dilihatnya sehingga kelihatan sangat keliru. Sergei tidak menjawab malah bertanya kepada polis tersebut apakah tarikh pada hari itu. Setelah polis tersebut menjawab 23 April 2006, Sergei terus mengatakan ianya sangat mustahil kerana beliau berdiri di tempat yang sama 10 minit yang lalu pada tarikh yang sama tetapi pada tahun yang berlainan! Sergei bertanya sekali lagi, adakah tempat yang beliau berdiri sekarang bernama 'Peschanaya'? Polis tersebut berasa aneh kerana tidak pernah mendengar nama tempat tersebut.


Terus berasa aneh, polis tersebut terus meminta kad pengenalan beliau dan Sergei terus keluarkan dari poketnya, alangkah terkejutnya polis tersebut selepas melihat bahawa kad pengenalan tersebut berada dalam keadaan yang baik dan tidak lusuh, tetapi tercatat pada tahun 1950-an! Gambar didalam kad tersebut juga sama seperti wajah Sergei.




Setelah diteliti kad tersebut, tidak nampak apa-apa tanda yang ianya adalah palsu, cuma ianya adalah kad pada tahun 1950-an dan berada dalam keadaan yang elok. Tanpa terus memeningkan kepala lagi, polis tersebut terus membawa Sergei berjumpa pakar pskitiari di bandar kerana masih belum mempercayai kes aneh seperti ini.


Seterusnya, Sergei telah dibawa ke pejabat pakar psikitiari, Pavel Krutikov. Setelah memasuki pejabat tersebut, Sergei memerhatikan suasana didalam pejabat dan berasa sangat aneh kerana ianya berbeza dengan keadaan pejabat pada tahun asal beliau. Ketika duduk dikerusi menunggu psikitiari, Sergei memerhatikan gelagat seorang jururawat dihadapannya. Jururawat tersebut ketika itu sedang memegang telefon bimbit lalu Sergei berasa sangat aneh dengan telefon bimbit tersebut kerana tidak wujud pada zamannya. Kemudian, kebetulan pula seorang staf didalam pejabat tersebut lalu dihadapannya untuk mengambil makanan yang dipanaskan didalam mikrowave, lalu Sergei merasa aneh sekali lagi betapa pantasnya manusia pada zaman itu dapat memasak. *Situasi ini telah diceritakan oleh jururawat tersebut setelah memerhatikan gelagat Sergei ketika menunggu psikitiari dan ianya ada didalam video temu ramah dokumentari dibawah.


Setelah beberapa minit, Sergei dipanggil untuk berjumpa dengan pakar psikitiari. Setelah dijemput masuk dan duduk, Sergei terus memandang jam yang berada di dinding yang menunjukkan pukul 12.30 tengah hari. 


Pavel Krutikov : Bagaimana awak rasa sekarang? Semuanya ok ke? 

Sergei : .............

Pavel Krutikov : Kenapa senyap? Kalau awak tidak bercakap, macam mana saya nak tolong awak?

Sergei : Erm, saya tak pasti saya perlukan pertolongan dari awak.

Pavel Krutikov : Kenapa awak fikir macam tu?

Sergei : Apa tarikh pada hari ini?

Pavel Krutikov : 23 April 2006.

Sergei : Apa yang saya ingat adalah, saya sepatutnya berada pada tarikh 23 April 1958 hari ini.

Pavel Krutikov : Ini adalah kenyataan yang agak menarik. Jadi maksud awak, awak sedang berada di masa hadapan sekarang ni?

Sergei : Tak tau.

Pavel Krutikov : Baiklah, sebenarnya macam ini, biasanya apabila seseorang itu berada dalam keadaan trauma atau stress, mereka akan cuba lari daripada realiti dan berada didalam keadaan yang tidak sedar apa yang telah berlaku. Tetapi, kes awak jauh berbeza.

Pavel Krutikov : Ok, mari kita berkenalan dengan lebih dekat dahulu. Boleh?

Sergei : Nama saya Sergei Ponomarenko. Saya lahir di Kiev pada 17 Jun 1932.

Pavel Krutikov : Saya agak awak berumur dalam linkungan 25-26 tahun, tetapi tak lebih dari 30 bukan?

Sergei : Saya 25 tahun, awak boleh kira sendiri.

Pavel Krutikov : Baiklah, boleh awak ceritakan dengan lebih lanjut saat-saat awak tiba-tiba berada di masa kami sekarang?

Sergei : Saya ketika itu sedang bercuti dan berjalan-jalan sambil mengambil gambar. Tiba-tiba saya terlihat satu objek aneh di atas langit. Saya sempat ambil gambarnya. Ianya kelihatan seperti loceng besar, tetapi bukan loceng dan ianya berlegar-legar di udara, susah untuk saya jelaskan. Ya, lebih bagus sekiranya awak boleh cuci gambar yang saya tangkap dengan kamera ni sebagai bukti.

Sergei : Jarum jam di dinding awak berhenti. Boleh awak beritahu saya jam di tangan awak sekarang pukul berapa?


Pavel Krutikov terus melihat jam tangannya, lalu terkejut kerana jarum jam tangannya juga terhenti seperti jam didinding dan masih menunjukkan pukul 12.30 walhal mereka sudah borak selama 30 minit. Tanpa membuang masa, Pavel ambil filem yang berada di kamera Sergei dan menghantarnya ke kedai gambar lama untuk dicuci.


Pemilik kedai gambar berasa aneh kerana filem tersebut menggunakan sistem yang lama iaitu 36 frame dan ianya sudah lama dihentikan penghasillanya. Filem tersebut kali terakhir dihasilkan adalah sekitar 70-an yang lalu. Pemilik kedai tanpa mengetahui kisah sebenar, berasa hairan dimana, dan bagaimana filem tersebut dijaga dengan baik selama hampir 40 tahun! Kerana filem mempunyai tarikh luputnya sendiri dimana ianya akan luput selepas 2 hingga 3 tahun.


Berasa aneh, pemilik kedai gambar terus hubungi Pavel dan tunjukkan hasil gambar yang telah dicuci dan bertanyakan soalan bagaimana dan dari mana dia dapat filem tersebut. Selepas habis berborak, Pavel melihat gambar yang telah dicuci dan berasa terkejut, kerana didalam gambar tersebut adalah gambar Sergei yang berlatar belakangkan sekitar tahun 50-an. Seterusnya adalah gambar Sergei dan seorang perempuan. Pavel merasakan perempuan tersebut adalah teman wanitanya. Tetapi gambar seterusnya adalah paling misteri. Seperti mana yang telah diceritakan oleh Sergei, ianya adalah gambar loceng besar yang terbang diudara.






Pemilik kedai gambar menyatakan ianya bukanlah gambar edit atau kesilapan teknikal, tetapi sememangnya adalah gambar tulen. Kembali semula kepada temu ramah Sergei dan Pavel.


Sergei : Tolong beritahu saya, adakah sesuatu telah berlaku kepada saya?

Pavel Krutikov : Ok, Sergei, rasanya tidak ada apa-apa yang buruk berlaku kepada awak. tetapi ada sesuatu yang aneh yang saya perlukan penjelasan dari awak.

Sergei : Saya nak balik semula ke masa sebenar saya, tau tak?

Pavel Krutikov : Ini adalah gambar-gambar yang telah dicuci melalui filem kamera awak. Saya lebih tertarik dengan gambar yang ini. Cuba awak tengok.

Sergei : Adakah akhirnya awak percaya dengan cerita saya? Saya masih tak tahu mengenai objek loceng tersebut dan apa yang telah berlaku kepada saya. Selepas saya tangkap gambar objek tersebut, saya terus berada di masa ini (2006).


Itulah antara kata-kata akhir dari Sergei sebelum beliau hilang terus tidak dijumpai sehingga sekarang selepas keluar daripada klinik tersebut. Sebelum kehilangannya, rakaman cctv berjaya merakam ketika beliau dalam perjalanan keluar dari pejabat Pavel seterusnya keluar dari klinik. Sergei hilang selepas 3 hari berada di klinik tersebut. Kisah selepas itu lebih 'mind blown' tidak mampu untuk aku taip panjang gile, so korang sambung tengok kat video dokumentari ini disini ----> Sergey Ponomarenko

Tiada ulasan