Header Ads

Terkini

Oh Kesian : MPSJ Menghentikan Operasi Perlombongan Bitcoin Secara Haram Di Rumah

Views

Majlis Perbandaran Jaya (MPSJ) akhirnya menamatkan aktiviti perlombongan bitcoin yang dijalankan secara haram di dua kediaman di Puchong.

Aktiviti itu telah berlangsung selama beberapa bulan di dua rumah berasingan di Jalan Merbok 2 di Puchong Jaya, Puchong, sebelum majlis bertindak.

Untuk mendapatkan bitcoin baru, pelombong menggunakan perisian khas untuk menyelesaikan masalah matematik. Ini satu proses yang semakin sukar dan memerlukan komputer yang lebih berkuasa untuk mencetuskan nombor. Banyak tenaga elektrik yang digunakan dan banyak haba dijana, menjadikan bitcoin menjadi semakin "kotor" aktiviti yang menyumbang cetakan kaki karbon yang besar.

Ahli majlis MPSJ Frankie Yap berkata premis itu diserbu oleh majlis tempatan bulan lepas berikutan aduan dari jiran-jiran yang tidak berpuas hati dengan hakikat bahawa orang luar kerap berpindah masuk dan keluar dari premis itu.



Beliau berkata kehadiran orang asing itu menyebabkan kebimbangan dan tidak menyenangkan di kalangan jiran.

Katanya, jiran setempat mengadu apabila pengunjung datang ke rumah tersebut pada waktu yang tidak sesuai dan membuat banyak bunyi yang menjejaskan ketenangan kejiranan.

Beliau menambah bahawa satu lagi gangguan adalah apabila pelawat meletakkan kereta sewenang-wenangnya di kawasan itu dan menyebabkan halangan.

"Penduduk juga menghadapi gangguan kuasa yang kerap kerana kegiatan perlombongan memerlukan banyak tenaga elektrik untuk mengendalikan komputer berkuasa tinggi yang digunakan untuk melancarkan bitcoin," kata Yap.



Beliau berkata MPSJ mengeluarkan notis kompaun kepada penyewa semasa serbuan itu dan mengarahkan mereka menghentikan operasi.

Beliau berkata penyewa melanggar peraturan majlis tempatan dengan menjadikan rumah menjadi premis perniagaan.

"Pegawai penguat kuasa mendapati banyak komputer di rumah dan terlalu banyak rak yang dibuat daripada kayu lapis.

"Terdapat juga wayar elektrik yang menjalar di seluruh kawasan di premis ini," katanya, sambil menambah bahawa rak kayu akan menyebabkan kebakaran.



Yap berkata isu itu telah dibangkitkan pada mesyuarat lembaga penuh MPSJ bulan lepas.

Beliau berkata pemeriksaan baru dibuat oleh pasukan penguatkuasa majlis tempatan mengesahkan bahawa aktiviti itu telah dihentikan.

"Premis itu kosong, jadi majlis percaya pengendali telah berpindah dari kawasan kediaman," tambah Yap.

p/s: sukati makbapak kau je buat mining kat rumah macam tu. Dahla bersepah, lain kali bijak le sikit buat dinding kalis bunyi ke ape.

Sumber : TheStar

Tiada ulasan