Header Ads

Terkini

Oh Yeah : Bandar New York Saman 5 Syarikat Minyak Terbesar Di Dunia Kerana Perubahan Iklim

Views

Hari ini, bandar New York mengambil keputusan untuk menyaman 5 syarikat minyak terbesar di dunia yang menyebabkan perubahan iklim.

Datuk Bandar, Bill de Blasio secara rasmi mengumumkan bahawa bandar itu akan menjadi bandar yang pertama untuk melepaskan semua dana pencennya - sejumlah $ 191 bilion - dari bahan api fosil. Ini bermakna kira-kira $5 bilion dalam pelaburan bahan api mentah akan diambil dari syarikat-syarikat bahan api, yang dilaporkan terbesar dari mana-mana bandar setakat ini.

Pada masa yang sama, bandar ini telah melancarkan tindakan undang-undang terhadap lima organisasi minyak utama: ExxonMobil, Chevron, BP, Royal Dutch Shell, dan ConocoPhillips. Berikutan bahawa mereka memainkan peranan penting dalam perubahan iklim antropogenik, New York meminta mereka untuk membayar pertahanan yang perlu dilakukan oleh metropolis untuk menghancurkan kerosakan yang berkaitan dengan iklim.

"Sekiranya terdapat lepas tangan sebelum Taufan Sandy melanda, saya tidak fikir ada lagi selepas itu," kata Datuk Bandar itu pada sidang akhbar awal hari ini.


Datuk Bandar itu juga memberi penekanan bahawa bandaraya itu telah bersimpati untuk Puerto Rico selepas mengalami bencana Taufan Maria tahun lalu - sebahagian dari Amerika Syarikat yang sebahagian besarnya telah diabaikan oleh pentadbiran Trump.


"Hari ini, kita bercakap tentang melanggar hukum alam," tegas Blasio. "Sudah tiba masanya untuk berubah. Sudah tiba masanya untuk menukar cara kita menjalankan perniagaan. "

"Kami akan menjejaki orang-orang yang mendapat keuntungan dengan cara yang mengerikan, menjijikkan untuk keuntungan."

Pengumuman itu sebahagiannya didorong oleh kempen yang diterajui oleh kumpulan-kumpulan alam sekitar, sesuatu yang mendapat sokongan Gabenor New York, Andrew Cuomo, pengasas bersama Persatuan Iklim Iklim pro-Paris.

Sumber : iflscience

Tiada ulasan